کد مطلب:252516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

موضع امام در تمهید مقدمات غیبت حضرت مهدی
آماده سازی زمینه مقدمات غیبت نوه امام، قائم آل محمد (ص) و حجت باقیه الهی و بسیج اذهان توده ی مردم و پیروان متعهد مكتب تشیع به منظور پذیرش اندیشه ی غیبت یكی از رسالت های بسیار مهم رهبر عالی قدر ما، امام هادی (ع) بوده است. نشر و گسترش تبلیغات امام در این مورد در حوزه محدود دوستان و یاران صدیق آن حضرت خلاصه می شد، و شیوه ایی فراگیر و جهانشمول نبود، چرا كه همه ی مردم ظرفیت تقبل اعتقاد به ائمه اثنی عشر را دارا نبودند، پیداست اظهار و انتشار چنین اندیشه ایی بی تأثیر و بی سود خواهد بود. اینجاست كه اصالت بنیادی ریشه ی تقیه و رازداری به معنای تحقق كامل یك ایده و آرمان، روشن می گردد. و به همین دلیل است كه سخنان امام در محاق ابهام و پوشیدگی و غموض محاط می گردد و با سفارشات اكیدی متذكر عدم بیان و اظهار و اعلان نام حضرت مهدی (عج) می شوند تا مبادا از پرده برون افتد راز و خبر به گوش نامحرمان و جاسوسان رژیم رسد و از حضور مهدی منتظر آگاه شوند تكثر و تعدد گزارش در این باب ما را مجبور به گزینش چندی از روایات می كند:



[ صفحه 267]



1- امام هادی (ع) در لابلای سخنان خود تلویحا می فرماید: پس از من فرزندم «حسن» (ع) است پس چگونه خواهد بود برای توده ی مردم جانشین بعد از او؟ گزارشگر سئوال می كند مولای من چگونه خواهد بود؟ امام می فرماید: او دیده نمی شود و نام او نیز صلاح نیست برده شود تا وقتی كه قیام كند و زمین را پر از عدل و امن نماید پس از آن كه آلوده به سراسر ستم و ظلم شده باشد.

2- از دیگر سخنان پوشیده و پیچیده امام هادی در این مورد این كه می فرماید: هر گاه علم و دانش از پشت شما برخیزد آنگاه از زیر پای خود در انتظار فرج باشید و همو می فرماید: چه چیز خواهد بود برای شما در مورد خلف پس از خلف، پر واضح است كه اینگونه بیانات پوشیده و مبهم به چه میزان به سود حفظ وجود حضرت مهدی (عج) تمام خواهد شد، امام حتی آن را از یاران و دوستان خود نیز مخفی نگه می دارد چرا كه آنچه اصل است و اهمیت شایان در وجوب دارد، رعایت و حراست باور و اعتقاد به وجود قائم منتظر آل محمد (ص) می باشد و اینكه حضرتش دومین رهبر و امام پس از امام هادی (ع) خواهد بود، اینجاست كه مفهوم خلف بعد از خلف روشن می شود اما نه آنگونه كه تصریح در شناخت آن حضرت داشته باشد، زیرا خوب می دانیم كه ظرفیت پیروان و یاران امام در رعایت ضرورت تقیه و رازداری و ایستادگی در مقابل تهدیدات و شكنجه ها فرق دارد، چون وقتی می دانیم كه رژیم در صدد دستیابی و نابودی امام مهدی (عج) می باشد، بدیهی است كه باید نام، مكان، زمان و تمام و ویژگیها و هویت های آن پیشوا از اذهان و افراد پنهان باشد زیرا امكان دارد



[ صفحه 268]



گاهی بر اثر لغزشی در تصمیم و سستی در اراده بواسطه اظهار ضعف در مقابل سیستم ضد امنیتی یك رژیم، حضرت را در معرض هلاك قرار دهند.

لذا ملاحظه می كنیم كه امام عسكری (ع) فرزند خود را به هیچ كس جز گروه اندكی از یاران صدیق و مخلص خود، نشان نمی دهد.

و آن نیز به منظور اثبات استمرار حضور حجت در میان مردم صورت می گیرد و از افراد مختلف و یاران صدیق خود تعهد و ضمانت می گیرد كه در هیچ شرایطی سخن از آن حضرت در مقابل رژیم حاكم به میان نیاورند.

امام هادی در مورد یكی از یاران مورد اطمینانش می فرماید: ابوعمرو مورد وثوق و امین ماست، هر چه به شما بگوید، من گفته ام و هر عملی كه انجام دهد، ما انجام داده ایم و در جائی دیگر می فرماید: عمری مورد وثوق من است بنابراین هر چه به تو می گوید از من گفته و هر عملی انجام دهد از طرف من انجام داده است پس سخنش را بشنو و اطاعت كن، زیرا او مورد اطمینان و امین است.